15 χρόνια στο πηδάλιο της τοπικής Εκκλησίας συμπλήρωσε σήμερα ο Μητροπολίτης Αιτωλίας και Ακαρνανίας κ.κ. Κοσμάς και με αυτή την αφορμή στην ιστοσελίδα του Ι.Ν.Αγίας Τριάδας Αγρινίου αναρτήθηκε το ακόλουθο αφιέρωμα:
Δεκαπέντε χρόνια καρποφόρας Επισκοπικής Διακονίας
Δεκαπέντε χρόνια συμπληρώνονται σήμερα Πέμπτη 8 Οκτωβρίου 2020 από την χειροτονία εις Επίσκοπον του σεπτού Ποιμενάρχου μας Μητροπολίτου Αιτωλίας & Ακαρνανίας κ.κ. Κοσμά.
Ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Αιτωλίας & Ακαρνανίας κ. Κοσμάς κατά κόσμον Κωνσταντίνος Παπαχρήστος, γεννήθηκε στη Σκουτεσιάδα Αγρινίου το έτος 1945. Ο πατέρας του π. Ευστράτιος και η Πρεσβυτέρα μητέρα του Θεοδοσία μεγάλωσαν τα παιδιά τους «ἐν παιδείᾳ καὶ νουθεσία Κυρίου» (Εφ.6,4). Ο π. Ευστράτιος Παπαχρήστος καταγόταν από το Αγρίνιο, αλλά γεννήθηκε στο χωριό Σκουτερά Τριχωνίδος Αγρινίου το 1910, όπου ο πατέρας του π. Χρήστος ήταν τότε εφημέριος. Ο π. Ευστράτιος λειτουργούσε και τις μικρές λεγόμενες γιορτές και δεν επέτρεπε να παραλειφθή τίποτε από την σειρά του τυπικού κατά τις ακολουθίες. Έκανε τις ακολουθίες του καθημερινώς και μέχρι τις τελευταίες μέρες της ζωής του στο δωμάτιο του. Προείδε την κοίμηση του και είπε ότι εγώ θα φύγω σε λίγο. Το τελευταίο τροπάριο που έψαλε προ της οσιακής κοιμήσεως του ήταν το «Τις Θεός μέγας…». Εκοιμήθη την 28η Ιανουαρίου 2000. Σημειωτέον ότι το σώμα του δεν πάγωσε, αν και πέρασαν περισσότερες από 24 ώρες από την στιγμή που αναχώρησε για την άνω Ιερουσαλήμ. (Ασκητές μέσα στον κόσμο, τόμος Α΄, εκδόσεις Σταμούλης) Η μητέρα του Θεοδοσία μετέδωσε στα παιδιά της την αγάπη, την ευλάβεια και την ταπείνωση. Μέσα σε αυτή την αγία οικογένεια ο μικρός Κωνσταντίνος και τα υπόλοιπα αδέρφια του αγάπησαν τον Τριαδικό Θεό και την Ελλάδα.
Παράλληλα με τα μαθήματα του σχολείου του, παρακολουθούσε ανελλιπώς τα μαθήματα του Κατηχητικού Σχολείου και τα καλοκαίρια ήταν κατασκηνωτής των παιδικών χριστιανικών κατασκηνώσεων. Αποφοίτησε από το εξατάξιο Γυμνάσιο Αρρένων Αγρινίου στα Παπαστράτεια Εκπαιδευτήρια και εισήλθε στο Πάντειο Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπου σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες. Με την ολοκλήρωση των σπουδών του εισέρχεται στη Θεολογική Σχολή του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Υπηρέτησε τον Ελληνικό Στρατό και το 1974 χειροτονήθηκε Διάκονος, όπου έλαβε το όνομα Κοσμάς και στη συνέχεια Πρεσβύτερος από τον Σεβασμιότατο Μητροπολίτη Αιτωλίας & Ακαρνανίας κυρό Θεόκλητο. Υπηρέτησε ως Ιεροκήρυκας της Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας & Ακαρνανίας για περισσότερα από τριάντα χρόνια και ανέπτυξε πλούσια δραστηριότητα. Μητροπολίτης Αιτωλίας & Ακαρνανίας χειροτονήθηκε στις 8 Οκτωβρίου 2005.
Αισθανόμενος την πνευματική ευθύνη σε μια Ιερά Μητρόπολη, που προσέφερε έναν Άγιο Κοσμά Αιτωλό στην Ορθοδοξία και τον Ελληνισμό, καθώς και το πλήθος των αγίων, σεμνών και χαρισματικών προκατόχων του Επισκόπων, αρχίζει την άσκηση των ποιμαντικών του καθηκόντων ως Μητροπολίτης. Ακούει τον Άγιο Ιγνάτιο τον Θεοφόρο, ο οποίος προτρέπει τους πιστούς να συσπειρώνονται γύρω από τον Επίσκοπο της τοπικής Εκκλησίας, διότι ο Επίσκοπος αποτελεί το κέντρο της Θείας Ευχαριστίας, στο όνομα του οποίου τελείται, και για τον λόγο αυτό, αφουγκράζεται τον κάθε ποιμενόμενο και προσπαθεί να είναι δίπλα σε όλους.
Με ρωμαίικο ορθόδοξο φρόνημα, προσφέρει αυθεντικά κλειδιά (Χριστό και Ελλάδα), όπως ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός. Καθαρά ορθόδοξη μαρτυρία, με την πιστότητα του στην πατερική παράδοσή μας και την χαρισματική του ικανότητα να διεισδύει στο βάθος της, ανακαλύπτει το «απόθετον κάλλος» των αγιοπνευματικών εμπειριών των Αγίων μας, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο Μέγας Αθανάσιος. Με απλό, βαθύ και μεστό νοήματος, θεολογικό λόγο, μακριά από ωραιολογίες, καλλιέπειες και περίπλοκα νοήματα, κινούμενος στο πνεύμα των Αγίων Πατέρων κάνει συχνή αναφορά στο φιλοκαλικό σχήμα: κάθαρση, φωτισμό, δοξασμό (θέωση): «…πορεία ἀγωνιστική καί ἀδιάκοπη γιά νά φύγῃ ὁ ὀρθόδοξος χριστιανός ἀπό τή χωματένια ζωή τῶν παθῶν καί τῆς ἁμαρτίας καί νά φθάσῃ στή ζωή τῆς καθαρότητος, τῆς χάριτος, τῆς ἁγιότητος, τῆς ἑνώσεως μέ τόν Θεό μας, νά φθάσῃ στήν κληρονομία τῆς αἰωνίου ζωῆς» (Ποιμ. Εγκύκλιος Σεβασμ. για την Αγία και Μεγάλη Τεσσαρακοστή, 2012). Δίνει μεγάλη σημασία στην καθαρότητα, για την οποία ο Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς λέγει πως είναι πύλη της θεώσεως.
Βιώνοντας την αλήθεια των λόγων του αββά Ισαάκ του Σύρου, ότι η ταπείνωση είναι το ένδυμα και η «στολή της Θεότητας», σε όλη την ιερατική του πορεία και στην επιτέλεση των επισκοπικών καθηκόντων του παρέμεινε ταπεινός και πράος, «Σέ ποιόν ἄλλον θά ἀναπαυθεῖ ἡ ψυχή μου, παρά στόν πράο, στόν ταπεινό καί σ’ αὐτόν πού ὑπολογίζει τούς λόγους μου;» ( ῾Ησ. 66, 2). Έχοντας πλήρη συνείδηση του επισκοπικού αξιώματος, το οποίο είναι συνέχεια των Αγίων Αποστόλων, απορρίπτει κάθε εκδήλωση τιμής προς το πρόσωπό του, επειδή γνωρίζει ότι: «Αρχή τιμής ανθρωπαρέσκεια, το δε τέλος ταύτης, υπερηφάνεια», κατά τον Όσιο Νείλο τον Ασκητή. Μοναδικός του σκοπός να υπηρετήσει τον Τριαδικό Θεό και μέχρι σήμερα, ακούραστος εργάτης του Ευαγγελίου, από τόπο σε τόπο, μετακινείται ως διφρηλάτης του πύρινου άρματος του θείου λόγου, και ξεδιψάει την πνευματική δίψα του ευγενή λαού της Αιτωλοακαρνανίας.
Πατερικός άνθρωπος και Ορθόδοξος Ποιμένας, αρνούμενος τον εαυτό του, έχει αγαπήσει την «στενήν και τεθλιμμένην οδόν την απάγουσα εις την ζωήν» (Ματθ.7,14) και έχει ανακαλύψει την πνευματική και σωτηριολογική διάσταση του ορθόδοξα λυτρωτικού πόνου, ο οποίος ξυπνά το αίσθημα συμφιλίωσης με τον Θεό και όλη την κτίση. «Πᾶσαν χαρὰν ἡγήσασθε, ἀδελφοί μου, ὅταν πειρασμοῖς περιπέσητε ποικίλοις, γινώσκοντες ὅτι τὸ δοκίμιον ὑμῶν τῆς πίστεως κατεργάζεται ὑπομονήν· ἡ δὲ ὑπομονὴ ἔργον τέλειον ἐχέτω, ἵνα ἦτε τέλειοι καὶ ὁλόκληροι, ἐν μηδενὶ λειπόμενοι» (Ιακ.1,2-4). Για τον λόγο αυτό, και σαν Επίσκοπος αλλά και σαν Πνευματικός, σε κάθε πονεμένο και πληττόμενο από το αντίτιμο της αμαρτίας άνθρωπο, δεν έκανε «διδασκαλία», δεν συμβούλεψε και δεν παρηγόρησε ποτέ, με τον «απαράκλητο» λόγο της λογικής. Παρά μόνον ο λόγος του, λόγος παρακλήσεως, διδάσκει την υπομονή και αναπαύει, γιατί μεταφέρει αυτή την «σώζουσα χάρη» Του Θεού.
Τιμά και αναδεικνύει τους τοπικούς μας Αγίους και προβάλει την αγιασμένη τους ζωή ως πρότυπο για τον κάθε πιστό. Η Σύναξη των Αιτωλοακαρνάνων Αγίων εορτάζεται την ΣΤ΄ Κυριακή του Πάσχα (Κυριακή του Τυφλού) και με απόφασή του, κάθε έτος την Κυριακή αυτή, τελείται Αρχιερατική Θεία Λειτουργία σε διαφορετικό Ιερό Ναό της Μητροπόλεως, ώστε οι Άγιοι της Αιτωλοακαρνανίας να γίνουν από όλους γνωστοί. Ιδιαιτέρως τον πολιούχο και προστάτη της Μητροπόλεως μας Άγιο Κοσμά τον Αιτωλό, του οποίου με ενέργειες του Σεβασμιωτάτου, την 2α Ιουνίου 2007 υποδεχτήκαμε απότμημα του Ιερού Λειψάνου του στην Ιερά Μονή του στο Θέρμο.
Περιόδευσε και συνεχώς περιοδεύει σε όλες τις ενορίες της Ιεράς Μητροπόλεως και στα απομακρυσμένα χωριά του Νομού μας που προσπαθεί τακτικά να τα επισκέπτεται, τελώντας το Μυστήριο της Θείας Ευχαριστίας. Με τον τρόπο αυτό στηρίζει και ενισχύει του απλοϊκούς και εγκαταλελειμμένους από τους πάντες -όπως οι ίδιοι ισχυρίζονται – κατοίκους των χωριών μας. Ο ίδιος ο Σεβασμιώτατος κ. Κοσμάς συχνά τονίζει ότι η μεγαλύτερή του χαρά είναι όταν λειτουργεί στην ύπαιθρο, στα χωριά μας. Γι’ αυτό πολύ συχνά οι κάτοικοι των χωριών, ιδιαιτέρως της Βόνιτσας και του Βάλτου, αναφωνούν με συγκίνηση και θαυμασμό: «Επιτέλους τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια βλέπουμε Δεσπότη…!!!».
Επίσης, ο Σεβασμιώτατος όλα αυτά τα χρόνια προέβη στην χειροτονία πλήθους κληρικών, αξίους λειτουργούς του Υψίστου, με συνεχή διακονία και θυσιαστική προσφορά, τους οποίους ενισχύει με τις πατρικές παραινέσεις του. Πραγματοποίησε εγκαίνια καθώς και θυρανοίξια Ιερών Ναών, ενώ έθεσε θεμέλιο λίθο σε αρκετούς υπό ανέγερση Ναούς.
Από την στιγμή που εισήλθε στη χορεία των Ιεραρχών της Ανατολικής Εκκλησίας και λίγο αργότερα, ήρθε αντιμέτωπος με μια πρωτοφανή για την πατρίδα μας οικονομική κρίση, την οποία βιώνουμε μέχρι σήμερα. Μια οικονομική κρίση, της οποίας τα αίτια είναι πνευματικά και τα τραγικά της αποτελέσματα ορατά, στην κοινωνική και πολιτική ζωή και τα εθνικά μας θέματα.
Η εποχή που θα διαποιμάνει την ιερά γη της Αιτωλοακαρνανίας, μοιάζει με την εποχή του αγίου Ιωάννου του Χρυσοστόμου, τον οποίο ευλαβείται ιδιαιτέρως, όπως και κάθε άγιο της Εκκλησίας μας. Η εποχή που δρα και αγωνίζεται είναι περίοδος κοσμογονικών εξελίξεων, αγώνας της Εκκλησίας κατά των διαφόρων αιρετικών ρευμάτων και κυρίως της ύπουλης παναίρεσης του Οικουμενισμού, ριζικής αλλαγής στην πολιτική νοοτροπία των ανθρώπων με την απαξίωση του πολιτικού συστήματος, κοινωνική αστάθεια και οικονομική εξαθλίωση μεγάλου τμήματος του πληθυσμού. Όπως ο ιερός Χρυσόστομος, έτσι κι αυτός κινείται στο εκκλησιολογικό πλαίσιο «αγιότητα – κοινωνικότητα» και κηρύττει την εν Χριστώ αλλαγή του ανθρώπου και κατ΄ επέκταση όλης της κοινωνίας. Μιλάει για τον «καινό» τρόπο υπάρξεως, που μας προσφέρει ο Αναστάς Κύριος μας, με τον οποίο ο πιστός γίνεται μέλος «του μυστικού σώματος της μόνης εν κόσμω Εκκλησίας, της Ορθοδοξίας μας» (Ποιμ. Εγκύκλιος Σεβασμ. για την Κυριακή της Ορθοδοξίας, 2013) και με τον τρόπο αυτό δίνεται λύση στο υπαρξιακό και κοινωνικό δράμα της ανθρωπότητας.
Κάνοντας μνεία στη συνέργεια της θείας Χάριτος, σε βαθμό που σκανδαλίζει τον απονευρωμένο Χριστιανισμό της εποχής μας, επιδίδεται με την βοήθεια των συνεργατών του, κληρικών και λαϊκών, σε μια άνευ προηγουμένου ποιμαντική και κοινωνική δραστηριότητα. Ιδρύει:
-
Επιτροπές Ποιμαντικής Διακονίας, υπό εντεταλμένων ιερέων με τα ακόλουθα αντικείμενα: α) Διαπροσωπικών Σχέσεων και Εθιμοτυπίας, β) Νεότητος, γ) Ποιμαντικής Ασθενών, δ) Συμπαραστάσεως Οικογενείας, ε) Παιδείας και επιμορφώσεως, στ) Ποιμαντικής Στρατού, ζ) Επί των Κοιμητηρίων, η) Θρησκευτικών και προσκυνηματικών περιηγήσεων και θ) Οικονομικού ελέγχου.
-
Επιτροπή Εκδόσεων και Βιβλιοπωλείου, που επιμελείται: α) την έκδοση του περιοδικού «Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός» με τρίμηνη περιοδική έκδοση η οποία ξεκινάει από τον Μάρτιο του 2007, β) το Ημερολόγιο καθ’ έτος, καθώς και περιοδικές εκδόσεις ενημερωτικού θεολογικού περιεχομένου.
-
Επιτροπή Νεανικών Κατασκηνώσεων: Κατασκηνώσεις στην Ρίζα Αντιρρίου.
-
Οργανισμό Προαγωγής της Υγείας «Άγιος Λουκάς Κριμαίας»: Από τον Σεπτέμβριου του 2007 παρέχει επιστημονική υποστήριξη και βοήθεια αδυνάτων, πασχόντων και εν γένει εμπεριστάτων συνανθρώπων, μέσῳ παροχής κλινικών, συμβουλευτικών, υποστηρικτικών και άλλων υπηρεσιών (συνέδρια, σεμινάρια κ.α.).
-
Ραδιοφωνικό Σταθμό Ιεράς Μητροπόλεως Αιτωλίας & Ακαρνανίας (106,3 FM), ο οποίος λειτουργεί από το φθινόπωρο του 2010, με 24ωρο πρόγραμμα και καθημερινή ζωντανή μετάδοση Θείας Λειτουργίας και ιερών Ακολουθιών από Ιερούς Ναούς της Ιεράς Μητροπόλεως μας.
-
Ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές θρησκευτικού, κοινωνικού και αντιαιρετικού περιεχομένου, από τους κατά τόπους ιδιωτικούς σταθμούς.