Ελλάδα V Τουρκίας: Ποιος κερδίζει στη δημόσια εικόνα;

120

Άρθρο του Βασίλη Φεύγα στην εφημερίδα Παραπολιτικά

Παγκοσμίως υπάρχουν πολλοί τρόποι να μετρήσει κάποιος την ισχύ μιας χώρας. Υπάρχει η οικονομική ισχύς, η στρατιωτική ισχύς, υπάρχει όμως και η ισχύς της εικόνας που εκπέμπει ένα κράτος προς άλλα κράτη και τους πολίτες του. Και υπό αυτό το πρίσμα θα ήθελα να φωτίσουμε την δημόσια εικόνα της Ελλάδα και της Τουρκίας λόγω της χρονικής συγκυρίας την οποία διανύουμε.

 Η διαμόρφωση μιας θετικής εικόνας για ένα κράτος σε παγκόσμιο επίπεδο είναι η ανερχομένη τάση στην βιομηχανία της επικοινωνίας. Και είναι μια σημαντική διαδικασία καθώς οι έρευνες δείχνουν σε διεθνές επίπεδο ότι η θετική εικόνα ενός κράτους συμβάλλει στην προσέλκυση επενδύσεων, νέων κατοίκων και φοιτητών, ενίσχυση του τουριστικού προϊόντων και συνεπώς αύξηση των τουριστών, αλλά παράλληλα δημιουργεί και τις συνθήκες εκείνες, ώστε τα προϊόντα μιας χώρας να είναι αναγνωρίσιμα στις διεθνείς αγορές, άρα αυξάνει και τις εξαγωγές. Και όλα αυτά με απλά λόγια σημαίνουν αύξηση των θέσεων εργασίας, αύξηση του εισοδήματος για τους πολίτες, αύξηση των εσόδων στα ταμεία του ελληνικού κράτους.

Από την ανάλυση των διαθέσιμων στοιχείων που δημοσιεύονται από εταιρείες με διεθνές κύρος η Ελλάδα, παρά την δεκαετή οικονομική κρίση, εξακολουθεί να είναι ένα ισχυρό brand. Μπορεί να κατρακύλησε από την 14η θέση που βρισκόταν το 2009 (μια εξαιρετικά υψηλή θέση), στην 39η το 2012, γρήγορα όμως επανάκαμψε και συμπεριλαμβάνεται στις 30 χώρες με την καλύτερη εικόνα διεθνώς και η πορεία της είναι ανοδική. Υπάρχουν δηλαδή οι προοπτικές να επανέλθει και πάλι μεταξύ των ισχυρών του πλανήτη. Ναι, όσο παράξενο και εάν μας ακούγεται και παρά τη γκρίνια σε εσωτερικό επίπεδο, η Ελλάδα τη δεκαετία του 2000 ήταν ένα ισχυρό κράτος όσον αφορά τη δημόσια εικόνα εικόνα της σε παγκόσμιο επίπεδο.

 Η Τουρκία από την άλλη πλευρά δεν υπήρξε ποτέ μια χώρα με ισχυρή εικόνα στο εξωτερικό. Παρά τις προσπάθειες του σημερινού Προέδρου να οικοδομήσει την εικόνα μιας περιφερειακής υπερδύναμης αυτό δεν ανταποκρίνεται καθόλου στην πραγματικότητα των στοιχείων. Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία η εικόνα της αντί να βελτιώνεται υποχωρεί. Έτσι από την 45η θέση που βρισκόταν το 2012 (η καλύτερη θέση που έχει βρεθεί ποτέ), έχει περάσει στην 53η σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία.

 Συνεπώς σε αντίθεση με τη εικόνα της Ελλάδας, η εικόνα της γειτονικής χώρας υποχωρεί σε διεθνές επίπεδο. Πραγματικά δεν έχουμε να φοβηθούμε ή να ζηλέψουμε τίποτα από την πολιτική της γειτονικής χώρας, παρά τις επιθέσεις προπαγάνδας που δέχεται η ελληνική κοινωνία από τον μηχανισμό της Τουρκίας περί οικονομικής και στρατιωτικής ισχύος. Η Ελλάδα είναι μια χώρα με υψηλή αναγνωρισιμότητα, φιλικούς πολίτες, σημαντική ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά και το πιο σημαντικό απ’ όλα μια δημοκρατική χώρα που ανήκει στο σύγχρονο δυτικό κόσμο. Αν καταφέρουμε και βγούμε από την δίνη της οικονομικής κρίσης και προβάλλουμε με τον σωστό τρόπο την εικόνα μας σύντομα μπορούμε να επανέλθουμε εκεί που βρισκόμασταν στο παρελθόν και να κερδίσουμε τα οφέλη που αναφέρθηκαν παραπάνω.

 Για να το πετύχουμε χρειάζεται πολλή και σκληρή δουλειά, αλλά πάνω απ’ όλα μια υπεύθυνη κυβέρνηση που να πιστεύει στις δυνατότητες της χώρας μας.